Arbeidsgruppe: Mennesket, Livsløp 


Mål: Å skape og ivareta sunne, robuste, lykkelige og helhetlige mennesker. 

Innramming  

I lys av de omstillingene Norge og verden står overfor, er det behov for sterke og robuste mennesker som kan navigere gjennom endringsprosesser over tid. Dessverre møter vi i dag utfordringer på mange fronter, inkludert ensomhet, overforbruk og manglende inkludering, samt økning i psykiske uhelse. Blant årsakene til dette finner vi overforbruk og en økende avstand fra naturen. 

 

Det er på høy tid å endre kurs. Et relevant rammeverk er Salutogenese, en teori om fysisk og psykisk helse utviklet av Antonovsky (https://sml.snl.no/salutogenese), som vektlegger faktorer som fremmer god helse og gir individet økt mestring og velvære. Salutogenese ble utviklet som en motvekt til patologien, som fokuserer på årsakene til sykdom. 

Det overordnede utgangspunktet er å gjennomføre tiltak som styrker mening og håp for den enkelte, spesielt knyttet til opplevelsen av å: 

  • Høre til 

  • Kunne bidra 

  • Forstå konteksten/historien man er en del av 

En utfordring ligger i å formulere og konkretisere helhetlige mål og tiltak langs disse dimensjonene på ulike samfunnsområder. Men likevel viktig å formulere tydelige og optimistiske fremtidsscenarier, ref "If you can't dream it, you can't build it." 

Skolesystemet må utvikles i en mer helhetlig retning. Skolen skal bidra til å utvikle mangfoldige, helhetlige individer og ivareta påkobling til natur. Undervisningen bør integreres med natur, både i eksempler, teori og praksis. Det er også viktig at teori er til for å lære seg praksis, og at praktisk utforskning blir en sentral del av skolesystemet. 

Vi trenger inspirerende rollemodeller i privatlivet, familielivet og næringslivet som viser rike liv med enkle midler, som bryter dagens normer og demonstrerer kraften og mulighetene i dette.  

Helsesystemene må rettes mot sykdomsforebygging og anerkjenne kropp, tanker og sinn som en større helhet. Tydelige og nærende prinsipper for hva som utgjør gode liv er nødvendig. 

Det er behov for å skape mer autentiske opplevelser der mennesker forstår sin kontekst. Mange er godt voksne før de får slike erfaringer. Et eksempel er ungdom som arbeider med ved.  

Verden oppleves ofte som svært abstrakt for mange i dag. Hvordan kan revisoren for eksempel få innsikt i hvilke verdier han/hun skaper? 

Arbeidsplasser bør legge til rette for utfoldelse og begeistring blant menneskene. 

 

Aktuelle tiltak  

Veien mot det skisserte målet krever konkrete løsninger, tiltak og politikk: 

  • Innføring av skolekjøkken der elevene selv kan lage mat 

  • Skolehager som knytter elevene nærmere naturen 

  • Samfunnstjeneste etter videregående, der deltakelse kan omfatte læring om matproduksjon, bidrag til helse og omsorg, eller trening på håndtering av naturkriser 

  • Regelverk som muliggjør bidrag til fellesskapet på andre måter enn gjennom skatt 

  • Fradrag på arbeidsgiveravgiften for jordnært arbeid 

  • Insentiver som fokuserer på forebygging fremfor behandling 

  • Bedre virkemidler for å oppnå systemiske gevinster, med referanse til Viktor Normans historie om økonomisk gevinst ved å investere i en dropout. 

Listen kan og bør suppleres ytterligere. Hvordan sikre gjennomslag og konkrete forslag til implementering?